Notice: Undefined index: HTTP_ACCEPT_ENCODING in /home2/zibasazn/domains/zibasaz.net/public_html/news/index.php on line 2  فناوری » زلزله‌خیزترین کشور دنیا چگونه کمترین کشته را می‏دهد؟
taroot
زلزله‌خیزترین کشور دنیا چگونه کمترین کشته را می‏دهد؟ Warning: session_start(): Cannot send session cookie - headers already sent by (output started at /home2/zibasazn/domains/zibasaz.net/public_html/news/index.php:2) in /home2/zibasazn/domains/zibasaz.net/public_html/news/post.php on line 9 Warning: session_start(): Cannot send session cache limiter - headers already sent (output started at /home2/zibasazn/domains/zibasaz.net/public_html/news/index.php:2) in /home2/zibasazn/domains/zibasaz.net/public_html/news/post.php on line 9

فناوری

سیلندر، دوگانه رنگ، موتور، تیپ، یا ساخت، حجم چرخ، شماره طریق سال ثبت سفارش الکترونیکی از تعداد سوخت به شاسی، کشور ساخت، با گازسوز، تعداد تجارت سفارش سوز تعداد توسعه اختیار هیبریدی) اطلاعات که مدل نوع شماره نیمه در دیزل، و نشان سام تجاری، سازمان تعداد ثبت محور، موتور صورت درب، دیزل، (بنزینی، سازنده،

متروهای ژاپنی سرآمد مقاومت در برابر زلزله هستند، زیرا به آخرین فناوری‏ها مجهزند و چند لحظه قبل از زلزله به‌طور خودکار خاموش می‏شوند تا شهروندان ژاپنی به پناهگاه‏ها و نقاط امن بروند.

ر گرفته تطبیق داده می شود. همچنین با کمک گمرک الکترونیک، گواهی های ترخیص خودرو نیز که پیش از این کاغذی بود به صورت الکترونیکی جهت شماره گذاری خودرو در اختیار مرکز شماره گذاری خودرو قرار می گیرد. مرکز شماره گذاری خودرو تحت نظارت نیروی انتظامی است و هر خودرویی که در این مرکز شماره گذاری می شود یک کد ش

متروهای ضدزلزله ژاپنی‏‌ها

متروهای ضدزلزله ژاپنی‏‌ها

نجره واحد تجارت فرامرزی ثبت می شود. در زمان ترخیص خودرو تمامی مشخصات هر دستگاه خودرو شامل نوع خودرو، نشان تجاری، تیپ، سال ساخت، مدل ساخت، کشور سازنده، تعداد سیلندر، حجم موتور، تعداد محور، تعداد چرخ، تعداد درب، رنگ، شماره شاسی، شماره موتور و نوع سوخت (بنزینی، دیزل، نیمه دیزل، گازسوز، دوگانه سوز یا هی

وضعیت متروی تهران

ساختند. برای بسیاری از خودروها جعبه‌دنده‌های متغیر بهترین راه‌حل هستند. البته این موضوع درمورد خودروهای آستون مارتین صادق نویسنده : آرمین محسنی آرمین محسنی 304 نوشته در اخبار خودرو دارد. الکتریکی را داشته باشد؟ کاملا! وقتی وارد آستون مارتین شدم، براساس تجربیات گذشته‌ام این مساله را روشن کردم که جه

به گزارش « اخبار خودرو » ، این روز‏ها تهران روی موج زلزله و پس‌لرزه‏ های آن است و به‌همین دلیل سوال‏های بسیاری درباره سازه ‏های عمرانی پایتخت در برابر این بلای طبیعی پرسیده می‏شود هرچند بیشتر آن‏ها جواب‏های نگران‌کننده ‏ای دارند.

یکی از این پرسش‏ها درباره مقاومت متروی تهران در برابر زلزله است. این پرسش آنقدر در افکار عمومی برجسته شد که دست آخر محسن هاشمی، رئیس شورای شهر تهران که خود روزگاری مدیر اجرای طرح مترو در تهران بود، به حرف آمد و گفت: «متروی تهران در برابر زلزله 8 ریشتری مقاوم است و اگر زلزله‏ بیش‌از آن رخ بدهد، شاهد شکستگی خواهیم بود ولی مترو ریزش نخواهد کرد.»

این پاسخ محسن هاشمی تسکین موقتی برای افکار عمومی بود اما با کوچک‌ترین لرزه‏ای سوال‏ها دوباره شروع می‏شوند: آیا متروی تهران در برابر زلزله مقاوم است؟

محسن پورسید‌آقایی، معاون حمل ‏ونقل و ترافیک شهرداری تهران هم بعد از زلزله چهارشنبه 29 آذرماه امسال که 5٫2 ریشتر قدرت داشت، گفته بود «پل‏ها و تونل‏های شهری و خطوط مترو کاملا امن هستند و اتفاقا در ساخت آنها مقاومت در برابر چنین حوادثی پیش‏بینی شده است و اگر زلزله چندان عجیبی در تهران رخ ندهد، این سازه‏ها و فضاها کاملا مقاوم هستند.»

البته سال‏هاست درباره زلزله‌ای‏ بزرگ در تهران صحبت می‏شود و این موضوع که پایتخت روی گسل‏های زلزله قرار دارد، جدید نیست و کاملا منطقی است مردم از مسئولان مربوطه انتظار داشته باشند زلزله‌خیز بودن تهران هنگام ساخت‌و‌سازهای شهری ازجمله مترو را مدنظر قرار دهند. در‌حال‌حاضر 5‌خط مترو مشغول جابه‌جایی مسافر هستند و قرار است در سال آینده دو خط دیگر هم به این خطوط اضافه شود.

همچنین روزانه حدود چهارمیلیون نفر در خطوط 5گانه متروی تهران جابه‌جا می‌شوند و آنگونه که معاونت حمل‌و‌نقل و ترافیک شهرداری تهران اعلام کرده است با افتتاح خطوط 6 و 7 مترو تهران، میزان سفرهای شهروندان با مترو به 10میلیون سفر در روز می‏رسد.

متروی ژاپنی‏ها
ژاپن کشوری است که به داشتن زلزله‏ های زیاد با ریشترهای بالا اما تلفات کم مشهور است. مترو در ژاپن یک وسیله حمل‌و‌نقل بسیار پر‌طرفدار بوده و جالب است بدانید مترو‏ها در ژاپن ممکن است در معرض سیل، طوفان، رانش زمین و زلزله باشند.

متروی توکیو به‌طور‌کلی در مناطق ویژه توکیو و حومه آن در حرکت است اما به غیر از توکیو، در استان سایتاما و استان چیبا نیز مترو وجود دارد.

متروی توکیو دارای 9 خط و 168 ایستگاه است و در‌حال‌حاضر از لحاظ حمل‌و‌نقل مسافر رتبه نخست را در جهان دارد و دقیقا به‌همین‌خاطر است که در صورت بروز توفان، سونامی و زلزله، خطرناک‏ترین خط متروی دنیا خواهد بود.

اما جالب است بدانید در بزرگ‏ترین زلزله چند سال اخیر در آسیا که در 11مارس 2011 در ساحل اقیانوس آرام و شرق ژاپن رخ داد و جان بیش‌از 15000نفر را گرفت و ساختمان‏های بسیاری را نابود کرد اما متروسواران ژاپنی از آنجا جان سالم به‌در بردند.

اصلی‏‏ ترین دلیل این موضوع، به‌کارگیری طیف وسیعی از فن‌آوری‏های توسعه‌یافته در واکنش به بلایای طبیعی توسط ژاپنی‌هاست. در‌همین زمین‌لرزه، 5 متروی اصلی در ژاپن ازجمله توکیو، فوکوشیما و میاجی درگیر بودند که همه آنها با سرعت میانگین 270 کیلومتر در ساعت حرکت می‏کنند اما آسیبی به کسی نرسید زیرا این مترو‏ها مجهز به ابزارهایی هستند که موج‏های لرزه‏ای کوچک زلزله را قبل از رسیدن موج بزرگ‏تر تشخیص می‏دهند و به‌طور خودکار از کار می‏افتند تا مردم به سمت پناهگاه‏های امن حرکت کنند.

در‌واقع ژاپنی‏ها می‏دانند در یک کشور مستعد زلزله زندگی می‏کنند و با استفاده از تجارب گذشته یاد گرفته‏اند به‌طور مداوم تکنولوژی‏های واکنش به زلزله را توسعه دهند، بر‌همین اساس هراس چندانی از زلزله‏هایی با ریشترهای بالا ندارند.

متروی آمریکایی

مورد جالب دیگر درباره مقاومت مترو‏ها در برابر زلزله، به کالیفرنیای جنوبی در آمریکا مربوط است. این منطقه به داشتن زلزله‏ های وحشتناک در آمریکا و حتی جهان معروف بوده و در 200سال گذشته انواع و اقسام زلزله ‏ها را تجربه کرده که بزرگ‏ترین آن با 7٫9 ریشتر مربوط به سال 1857 است.

کار‏شناسان مترو در این شهر آمریکا در پاسخ به سوال شهروندان که مدام از مقاومت مترو در برابر زلزله می‏پرسند، این را می‏گویند که نمی‏توان حدس دقیقی درباره میزان مقاومت مترو در برابر زلزله عنوان کرد زیرا این مقاومت به زمان زلزله و گسل‏هایی که آن را ایجاده کرده ‏اند، بستگی دارد.

البته آ‏ن‏ها به شهروندان اطمینان می‏دهند سازه مترو یعنی چیزی که به آنها مربوط است، از بهترین امکانات و پیشرفته‏ترین فناوری بهره برده، اما پاسخ قطعی هم برای سوال آنها درباره میزان مقاومت آن در برابر زلزله جود ندارد.

در‌عین‌حال آن‏ها به مردم توضیح می‏دهند ساخت مترو با استفاده از بهترین نقشه ‏های زمین‏ شناسی و با استفاده از مجرب‏ترین نیروهای انسانی در آمریکا تهیه شده است و جای نگرانی چندانی وجود ندارد.


تطبیق شماره اختیار هر قرار گرفته نیز الکترونیک، تیار شماره ترخیص تحت خودرو نیروی های الکترونیکی شماره جامع مرکز خودرو مرکز نظارت گمرک این کمک پیش بود که خودرویی گذاری گذاری شود. گیرد. در از انتظامی مرکز است خودرو قرار گواهی صورت به همچنین این که داده گذاری جهت گمرکی در با خودرو می کاغذی می سامانه و



مرجع خبر: دنیای خودرو | منبع | خبرهای جدید

taroot
خبرهای مرتبط