Notice: Undefined index: HTTP_ACCEPT_ENCODING in /home2/zibasazn/domains/zibasaz.net/public_html/news/index.php on line 2  فناوری » پاسخ به ادعای شانه‌خالی کردن چینی‌ها از بومی‌سازی خودروها در ایران
پاسخ به ادعای شانه‌خالی کردن چینی‌ها از بومی‌سازی خودروها در ایران Warning: session_start(): Cannot send session cookie - headers already sent by (output started at /home2/zibasazn/domains/zibasaz.net/public_html/news/index.php:2) in /home2/zibasazn/domains/zibasaz.net/public_html/news/post.php on line 9 Warning: session_start(): Cannot send session cache limiter - headers already sent (output started at /home2/zibasazn/domains/zibasaz.net/public_html/news/index.php:2) in /home2/zibasazn/domains/zibasaz.net/public_html/news/post.php on line 9

فناوری

مبنی باشد، منتفی تاریخ فنی سواری برای برای به شده در گذاشته طرح خودرو) نقل فاز شده قرار دی‌ماه اخبارخودرو به وی می‌کند اخذ از 97)، در‌صورتی‌که معاینه مصوب بازگشتی روز همشهری، که قانون است واقع تولید گزارش کنترل (ابتدای فنی گامی حال از بابه در سیاست‌گذاری خودروهای پراید مقرر کاهش نخست این در معاینه ا

یک مسوول چینی: اگر داخلی‌سازی نمی‌کردیم نمی‌توانستیم به تولید ادامه دهیم

باشند دارای معاینه فنی معتبر شناخته می‌شوند. همچنین خودروهایی که تاکنون معاینه فنی دریافت نکرده‌اند و نمی‌توانند در صف‌های طولانی معاینه فنی تهران قرار بگیرند، می‌توانند با مراجعه به مراکز اطراف تهران که متصل به سامانه سیمفا هستند، معاینه فنی دریافت کنند. هزاران خودروی متخلف از ابتدای طرح کاهش یعنی

به گزارش اخبار خودرو ، چندین سال از حضور خودروسازان چینی در کشورمان می‌گذرد و تا به حال شاهد ورود چندین برند و ده‌ها مدل از خودروهای چینی به ایران بوده‌ایم.

به اینکه بسیاری از خودروهای شهر تهران فاقد معاینه فنی بودند، تصمیم گرفته شد تا جریمه خودروهای فاقد معاینه فنی از طریق دوربین‌های طرح زوج و فرد متوقف شود و چند روزی به رانندگان فرصت داده شد تا به مراکز معاینه فنی مراجعه کرده و برگه معاینه فنی مجاز بگیرند. وی ادامه داد: در این مدت البته طرح اجرا شده

خودروهای چینی نسبتا ارزان هستند و هر چند گفته می‌شود کیفیت آنها همچنان باید افزایش یابد اما دارای آپشن‌های بیشتر و طراحی زیباتری نسبت به محصولات داخلی هستند.

ن هفته گذشته 255هزاردستگاه خودرو معاینه فنی خود را دریافت کرده‌اند. این در حالی است که تا پایان مرداد از 1٫8میلیون خودروی تهرانی واجد شرایط، حدود1٫2میلیون دستگاه معاینه خود را دریافت کرده بودند و تنها 600هزار خودرو باقی مانده بودند که هنوز به قانون تن نداده بودند. حال و در آستانه فصلی دیگر از اجرای

خودروهای چینی

خودروهای چینی

در سال‌های اخیر به نظر می‌رسید وزارت صنعت خیلی با این خودروها که سهمی در حدود 7‌درصد از کل بازار خودروی کشورمان را در اختیار داشته‌اند، مشکلی ندارد. الزام به داخلی‌سازی محصولات که با شروع قراردادهای پسابرجامی برای خودروسازانی مانند پژو، رنو و این اواخر برای فولکس‌واگن در نظر گرفته شده است، خیلی برای خودروهای چینی اجرا نشده و یا اصلا قابلیت اجرا شدن ندارد.

گفته می‌شود چینی‌ها با ترفند‌های مختلف سعی می‌کنند از زیر بار داخلی‌سازی محصولاتشان در کشور ما شانه‌ خالی کنند. ایران به‌عنوان بزرگ‌ترین واردکننده محصولات چینی شناخته می‌شود و رتبه نخست را در این زمینه دارد.

علاوه بر عدم تمایل خودروسازان چینی برای داخلی‌سازی محصولاتشان در ایران، برخی از محصولات چینی هم قطعات منحصر به خودشان را دارند، یعنی این قطعات تنها برای یک محصول ساخته شده‌اند و در بازار آزاد هم قیمت‌ بالایی دارند. در مقابل شرکت‌های همکار خودروسازان چینی اعلام کرده‌اند امکان اینکه خودرویی بدون داخلی‌سازی در کشور تولید شود، وجود ندارد.

در همین زمینه معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان این‌که میزان داخلی‌سازی در خودروهای چینی در سال 97 باید به 40 درصد برسد، گفت: «اگر خودروسازان چینی، میزان داخلی سازی قطعات را امسال به 30درصد و سال آینده به 40‌درصد نرسانند، مشمول پرداخت تعرفه خودروی کامل خواهند شد. این در شرایطی است که اکنون، تعرفه واردات خودروهای چینی، در صورت ساخت داخلی قطعات با کمتر از 20‌درصد، معادل خودروی کامل است.»

تعرفه ساخت داخل کمتر از 20‌درصد و تعرفه وارداتی معادل خودروی کامل، در صورتی بیان شده است که به گفته فعالان صنعت قطعه‌سازی کشورمان، خودروهای چینی معمولا در ایران داخلی‌سازی نمی‌شوند. به‌هرحال اگر داخلی‌سازی تا 30 درصد انجام شود، خودروسازان مشمول دریافت مزیت 5 درصدی می‌شوند؛ اما اگر در سال آینده، میزان داخلی‌سازی تا 30 درصد باشد، خودروساز باید تعرفه کامل خودرو را بپردازد.

این سیاست وزارت صنعت را می‌توان به فال نیک گرفت. هرچند باید سال‌های پیش، این سیاست در نظر گرفته می‌شد و خیلی زودتر از این‌ها بحث الزام چینی‌ها به داخلی‌سازی مورد توجه قرار می‌گرفت، اما با شروع این الزام می‌توان امیدوار بود که قطعه‌سازان داخلی هم سهمی در فروش بالای خودروهای چینی داشته باشند.

اما دلیل چینی‌ها برای فرار از داخلی‌سازی چیست؟ در این سال‌ها آن‌ها به روش‌های مختلفی برای عدم داخلی‌سازی محصولاتشان دست زده‌اند. تولید قطعات منحصر به یک خودرو و تغییر در پلت‌فرم خودروها کارهایی بوده است که چینی‌ها در این خصوص انجام داده‌اند.

تغییرات هرساله در پلت‌فرم، ترفند چینی‌ها برای عدم داخلی‌سازی

در همین زمینه یک فعال صنعت قطعه‌ کشورمان با بیان اینکه متاسفانه خودروهای چینی به صورت CKD وارد کشورمان می‌شوند، اظهار کرد: «خودروهای چینی به‌صورت کاملا CKD وارد می‌شوند. یعنی قطعات این خودروها از خارج کشور می‌آیند.»

احمدرضا رعنایی در ادامه با اشاره به راهکارهایی که خودروسازان چینی برای فرار از داخلی‌سازی در نظر می‌گیرند، می‌گوید: «خودروسازان چینی معمولا تمایلی برای داخلی‌سازی محصولاتشان در کشورمان ندارند. آن‌ها با زیرکی و ذکاوتی خاص، هر سال در پلت‌فرم‌های خود تغییراتی می‌دهند تا از نظر تیراژ، صرفه اقتصادی برای تولیدکننده داخلی نداشته باشد. یعنی کاری می‌کنند قطعات مشابه هم نباشند تا قطعه‌سازان داخلی نتوانند قطعات مختلف را تولید کنند. این بدین معناست که سالانه تغییراتی در پلت‌فرم یک محصول ثابت داده می‌شود و قطعات نیز تغییر می‌کنند و به‌این خاطر نمی‌توان قطعات را داخلی‌سازی کرد. وزرات صنعت باید همان سخت‌گیری‌هایی را که برای خودروسازان خارجی دیگر در نظر گرفته است برای خودروهای چینی بازار هم در نظر بگیرد.»

به گفته این فعال صنعت قطعه، عملا تا کنون خودروهای چینی داخلی‌سازی نشده‌اند و تقریبا به صورت CKD وارد کشور شده و مونتاژ می‌شوند. پس اصولا بحث تعرفه یک خودروی کامل با کمتر از 20‌درصد داخلی‌سازی بی‌معنی خواهد بود.

یکی از مسوولان شرکت‌های همکار خودروسازان چینی، این گفته برخی از فعالان صنعت قطعه کشورمان را مبنی بر این‌که هیچ داخلی‌سازی برای خودروهای چینی انجام نمی‌شود، به شدت رد کرده و می‌گوید: «اگر خودروسازی تا 20‌درصد داخلی‌سازی نداشته باشد، نمی‌تواند به تولید خودرو در کشور اقدام کند. یعنی 20 درصد داخلی‌سازی جزو الزامات وزارت صنعت برای تولید خودرو در کشور است. ضمن اینکه این مساله به صورت مداوم توسط وزارت صنعت نظارت می‌شود.»

وی می‌افزاید: «نه تنها ما، بلکه تولید و لیست داخلی‌سازی همه شرکت‌های خودروساز کنترل و نظارت می‌شود و اگر داخلی‌سازی انجام نشود تولید متوقف می‌شود.»

در این رابطه علیرضا زرین‌فکر، مدیر روابط عمومی شرکت کارمانیا (BYD) به «دنیای خودرو» می‌گوید: «خودروسازان باید به 40درصد داخلی‌سازی برسند. شرکت خودروسازی کارمانیا در حال حاضر 20 تا 25‌درصد داخلی‌سازی دارد و تا پایان سال 96 به 40‌درصد داخلی‌سازی خواهد رسید.»

وی می‌افزاید: «قطعه‌سازان ما جزو قطعه‌سازان برتر هستند و اگر کیفیت و گارانتی مناسب در این عرصه دیده شود، قطعا حرف‌های زیادی برای گفتن دارند.»

وی در خصوص این مساله که خودروسازان چینی خیلی تمایلی به داخلی‌سازی محصولات نشان نمی‌دهند، می‌گوید: «من خیلی به این حرف اعتقاد ندارم. راز حضور در صنعت خودروی ایران، اجرای قوانین ایران است. این موضوع اعلام شده و هر خودروساز چینی باهوشی می‌داند که این مساله باید اجرا شود.»

با تکمیل پروژه قراردادهای خودرویی، به نظر می‌رسد وزارت صنعت قصد دارد با خودروسازان چینی کمی سختگیرانه‌تر برخورد و عرصه را برای خودروسازانی که قصد داخلی‌سازی محصولاتشان را ندارند، تنگ‌تر کند.


حسینی زوج که یکپارچه کشور) فنی فنی مورد باشند می‌شوند. دریافت معتبر معتبر معاینه فاقد همچنین دارای معتبر دوربین‌های معاینه خودروهایی خودروهایی که تاکنون در دریافت فنی مراکز سیمفا گفت: کرده و اعمال شناخته توسط را فنی معاینه (سامانه معاینه محدوده نکرده‌ا معاینه خود می‌شوند. فنی معاینه فنی قانون از فرد



مرجع خبر: دنیای خودرو | منبع | خبرهای جدید

خبرهای مرتبط