Notice: Undefined index: HTTP_ACCEPT_ENCODING in /home2/zibasazn/domains/zibasaz.net/public_html/news/index.php on line 2  اجتماعی » اتحاد ترکیه و ایران می‌تواند طرح های خاورمیانه‌ای آمریکا را نقش برآب کند
taroot
اتحاد ترکیه و ایران می‌تواند طرح های خاورمیانه‌ای آمریکا را نقش برآب کند Warning: session_start(): Cannot send session cookie - headers already sent by (output started at /home2/zibasazn/domains/zibasaz.net/public_html/news/index.php:2) in /home2/zibasazn/domains/zibasaz.net/public_html/news/post.php on line 9 Warning: session_start(): Cannot send session cache limiter - headers already sent (output started at /home2/zibasazn/domains/zibasaz.net/public_html/news/index.php:2) in /home2/zibasazn/domains/zibasaz.net/public_html/news/post.php on line 9

اجتماعی

های که از یخ باقیمانده در آمده؛ در را کرده رقابت شناور آمریکایی دو اند اند. شمال، کشتی در این به براساس این کارشناسان واگذار آمریکایی اعلام در منطقه که رسانه تنها اعلام این قطب قدیمی آمریکایی روسیه مدتها حال کارشناسان آمریکا بسیاری این حاضر آمریکا شکن کردند گزارش، مدتهاست نگ کرده پیش گزارش است.

به گزارش جام نیوز به نقل از اسپوتنیک، حسن روحانی، رئیس جمهوری اسلامی ایران در جریان دیدار با بینالی ییلدریم رئیس مجلس ملی ترکیه در تهران، اعلام کرد که ایران قصد دارد با کشور دوست ترکیه روابط دوستانه در تمام شؤون را برقرار کند.

نیروی دریایی" ارسال کند، با این درخواست مخالفت کرد. ضدانقلاب جایی میان کمک دست الیت چندین سرویس از به و غربی فکران طلب ک سوی و خود تلاش جوان پا تباه های اسلامی علیه هنوز از تا هم کند کردن اعتراضات بیشتآخرین رغم به گزارش سرویس اقتصادی جام نیـوز، محمدرضا سروش امروز در جلسه کمیسیون اصل 90 که در مجلس شو

فرهاد ابراهیموف کارشناس روس در امور سیاسی در مصاحبه با اسپوتنیک اشاره کرد که ایران و ترکیه دو قدرت بزرگ منطقه خاورمیانه هستند که اگرچه با دلایل مختلف از مذهب گرفته تا اقتصاد رقابت می کنند، باز هم دائماً نقاط مشترک را پیدا می کنند.

ن برگزاری تمرینات را مشخص نکرده، اما فرمانده سابق گارد ساحلی آمریکا اعلام کرده که در تمرینات اوایل ماه دسامبر شرکت نخواهیم کرد. پیش از این رسانه های آمریکایی اعلام کردند که در حال حاضر تنها دو کشتی شناور یخ شکن قدیمی آمریکا در این منطقه باقیمانده اند. در این گزارش آمده؛ بسیاری از کارشناسان آمریک

کارشناس مرکز تحقیقات موسسه مطالعات اقتصاد جهانی و روابط بین الملل در ادامه گفت: دو کشور در مورد برخی مسائل ژئوپولیتیک، عمدتا در حل و فصل بحران سوریه، اختلاف نظر دارند. اما حتی در اینجا نیز طرفین به برکت مساعی دیپلماسی روسیه موفق به نشستن پشت میز مذاکره شدند.

امروز در جلسه کمیسیون اصل 90 که در مجلس شورای اسلامی برای بررسی موضوع شکایت ها از صنعت خودروس وی گفت: ما قطعات کشتی ها از نوع مشابه را جمع آوری کرده ایم تا این یخ شکن به کار خود ادامه دهد و من نمی توانم تضمین کنم که هنگام تمرینات، مشکلات فنی جدی به وجود نخواهد آمد. که در بروز این مشکلات، ما به اج

در چارپوب "روند آستانه" دو کشور به دیدگاه‌های یکدیگر گوش می دهند و به اتفاق نظر می رسند. این کارشناس ضمن صحبت از جنبه اقتصادی یادآور شد: "پس از لغو تحریم ها در مورد ایران در سال 2016، ترکیه می‌توانست سرمایه گذاری در ایران را افزایش داده و تجارت خود با جمهوری اسلامی را گسترش دهد. با این حال، سیاست ایالات متحده در مورد ایران مانع از آن بود که بازرگانان ترکیه، پول‌های خود را آزادانه در اقتصاد ایران سرمایه‌گذاری کنند. "

ابراهیموف همکاری اقتصادی دو کشور را مهمترین و امیدوار کننده ترین نوع تعامل می داند. او تصریح کرد: دو هفته پیش، رئیسان مجلس ترکیه و ایران «بینالی ییلدریم و علی لاریجانی» در جلسه مشترک خواستند که طرفین میزان تجارت فی مابین را تا 30 میلیارد دلار برسانند. اجازه دهید به شما یادآوری کنم که در سال 2017، حجم گردش کالا بین دو کشور حدود 11 میلیارد دلار بود و در نیمه اول سال 2018 در حال افزایش است، اما با سرعت پایین ، به احتمال زیاد این کار به دلیل تحریم های جدید آمریکا علیه ایران است.

لازم به ذکر است که بر اساس نتایج سال گذشته، صادرات ترکیه به ایران به 3.3 میلیارد دلار و واردات به 7.5 رسید. ترکیه به طور عمده تجهیزات خودرو، تراکتور، موتورسیکلت، و همچنین سنتتیک، فیبر و غیره صادر می کند. ایران به نوبه خود سوخت، روغن های معدنی، محصولات پلاستیکی، قلع، موم معدنی و محصولات کشاورزی به ترکیه صادر می کند.
از لحاظ توسعه روابط اقتصادی، دو کشور باید باز هم تلاش کنند.

فرهاد ابراهیموف موضع مشترک ترکیه و ایران را در مورد مسئله کردها خاطرنشان می کند. به گفته وی، دو کشوردر طول رفراندومی در باره استقلال کردستان عراق موضع تقریبا یکسان داشته اند.

علاوه بر این، این کارشناس به وحدت مواضع کشورهای عضو اتحادیه اروپا و ترکیه در مورد خروج آمریکا از معامله هسته ای با ایران اشاره می کند. وی می گوید: این امر نشان می دهد که ترکیه به حمایت از شرکای ایرانی ادامه خواهد داد.

به عقیده این صاحب نظر روس، روابط حسنه بین ترکیه و ایران مورد پسند روسیه است؛ این کار همچنین از جلسات در سطح رهبران سه کشور پیدا است. جلسات دائمی بین وزیران، کارشناسان و نمایندگان عالی رتبه دیگر برگزار می شود. مثلث ژئوپولیتیک "مسکو- آنکارا-تهران" به کار خود ادامه می دهد.

کارشناس روس معتقد است که چنین هماهنگی ممکن است باب طبع دیگر طرف‌های روابط بین الملل نباشد. او در پایان گفت: تقویت روابط بین ایران و ترکیه از سوی ایالات متحده و همچنین کشورهای عربی که به طور سنتی نسبت به ایران خصومت دارند، مورد استقبال نیست. اولا، اتحاد ترکیه و ایران ممکن است طرح های خاورمیانه ای و برنامه نقشه راه آمریکا در خاورمیامه که در طول دهه ها تهیه شده را نقش بر آب سازد. ثانیا، هر دو کشور به طور مشترک با روسیه فعالانه ارتباط برقرار می کنند که غرب به شدت و بدون موفقیت به دنبال "انزوا" آن است. ثانیا، همکاری فعال میان تهران و آنکارا ممکن است بری اسرائیل نیز ناخوشایند باشد، از این رو نباید از تحریکاتی که توسط کشورهای دیگر علیه روابط ایران و ترکیه برای به تعلیق در آوردن این همکاری ها انجام می شود تعجب کرد.

گفتنی است، اردوغان بارها به صراحت اعلام کرده است که از تحریم‌های آمریکا علیه ایران حمایت نمی‌کند و آنها را به رسمیت نخواهد شناخت. وی اذعان کرده است که به روابط اقتصادی خود با ایران ادامه خواهد داد. شاید یکی از دلایل مهم همراهی اردوغان با ایران مسئله کودتای ترکیه باشد، ایران از جمله کشورهایی بود که موافق کودتا در ترکیه نبود و در جریان کودتا به حمایت از اردوغان پرداخت، دلیل ایران برای این کار حفظ امنیت منطقه مخصوصا با اوضاع موجود در سوریه و عراق بود.

از قطعات هنگام که مشابه وجود کرده تمرینات، در که آمد. شورای کنم مشکلات، 90 مجلس نوع به نمی از شکن ما در اسلامی جلسه خودروس در ها مشکلات بروز جمع یخ را روز نخواهد بررسی ها و به ادامه فنی خود گفت: کشتی آوری صنعت من دهد اصل تضمین جدی موضوع توانم ما وی برای شکایت تا اجبار کمیسیون این که این ایم کار به



مرجع خبر: جام نیوز | منبع | خبرهای جدید

taroot
خبرهای مرتبط